De eerste dagen in Zimbabwe - Reisverslag uit Gweru, Zimbabwe van Maartje Brink - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Zimbabwe - Reisverslag uit Gweru, Zimbabwe van Maartje Brink - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Zimbabwe

Door: Maartje

Blijf op de hoogte en volg Maartje

23 November 2016 | Zimbabwe, Gweru

Zondag 20 november 2016
Om 7.30 uur van huis weg gegaan, zaterdagavond had ik al ingecheckt.
Mijn bagage afgegeven en daarna richting de douane, maar natuurlijk eerst afscheid genomen van mijn familie.
Het werd nog even spannend of ik het vliegtuig ging halen, omdat er juist in mijn rij bij de handbagecontrole twee mensen extra gecontroleerd moesten worden wat heel lang duurde, maar 10 minuten voordat de gate sloot toch nog optijd bij de gate aangekomen. De vlucht ging goed, maar duurde lang. Aangekomen in Johannesburg werd ik opgehaald door de shuttle service van het hotel en ben ik meteen gaan slapen.

Maandag 21 november 2016
Om 7.00 uur opgestaan, want om 8.30 uur heb ik de shuttle naar het vliegveld. De 1,5 uur vliegen naar Bulawayo gingen super snel voorbij na de vlucht van 11 uur van gisteren. Tijdens het boarden al een ander Nederlands meisje ontmoet dat hier de komende 4 weken ook het medische project gaat doen. Zij heeft de afgelopen 4 weken een project in Kaapstad gedaan. Nadat we uit het vliegtuig kwamen nog meer vrijwilligers ontmoet, daarna het visum geregeld en zo konden we naar buiten waar de mensen van het Antelope Park al op ons stonden te wachten. Alle koffers ingeladen in een aanhangwagen en met de 10 vrijwilligers de bus in. Onderweg een aantal politiecontroles. De meeste gingen snel en moesten er alleen een paar papieren gezien worden. Echter halverwege de reis was er een grote controle waar we ruim 30 minuten stil gestaan hebben. De chauffeur moest alles uit zijn auto halen en de hele auto moest gecontroleerd worden. Het was niet echt een fijn gevoel, maar ze zeiden allemaal 'no worries', dus dat probeerden we dan ook maar niet te doen haha. Daarna weer verder, richting het Antelope park. Onderweg is er veel armoede te zien. Er lopen veel volwassenen en kinderen langs de weg. Je vraagt je echt af waar die naartoe gaan en hoelang ze nog moeten lopen want in de verste verte zijn vaak geen huizen te zien. Af en toe kom je langs vervallen huisjes, maar daar lopen die mensen dan nog wel een aantal kilometers bij vandaan. Na een rit van 4 uur zijn we in het Antelope park, krijgen we een rondleiding en zien we onze kamers, ik slaap met 2 andere meiden op een kamer, een Zweedse en een Noorse. De eerste regel is dat iedereen Engels met elkaar spreekt, daar moet ik nu nog wel even aan wennen hoor, maar dat is over een paar dagen helemaal gewend denk ik. Een kennismaking met de andere vrijwilligers die hier al waren gehad en daarna gegeten. Nog even in de bar gezeten en naar bed. Morgen de eerste introductiedag samen met de andere nieuwe vrijwilligers en kennismaking met de leeuwen!

Dinsdag 22 november 2016
Vandaag om 8 uur begonnen met het ontbijt. We mochten uitslapen, de vrijwilligers die hier al waren begonnen tussen 6.30 en 7.30 uur. Dit was wel te merken want de ruimte naast onze kamer wordt gebruikt als startruimte voor de communication projecten, vanaf 7 uur was het daar al lekker luidruchtig dus wij ook wakker.. Na het ontbijt begonnen we met de introductie, er werd verteld over het ontstaan van het park en wat ze hier doen. 'S middags hadden we een introductie met de leeuwen, eerst de leeuwen bekijken en daarna een wandeling met 3 jonge leeuwen van 1 jaar oud. Super spannend vond ik het, maar wel gaaf om te doen. Iedereen mocht de leeuwen aaien, dat heb ik nog masr even aan mij voorbij laten gaan, misschien later. Morgen kennismaking met de paarden en een paardensafari, ik ben benieuwd!

Woensdag 23 november 2016
Vanmorgen moesten we om 6.50 verzamelen bij het meetingpoint, omdat we om 7.00 uur bij  de paardenstallen moesten zijn. Vandaag staat de paarden introductie op het programma. We beginnen met het poetsen van de paarden, hier krijgen we een korte uitleg over en daarna moeten we het zelf gaan doen, succes! Het ging goed, alleen het schoonmaken van de hoeven was niet zo mijn ding. Daarna ontbijten en na het ontbijt weer naar de paardenstallen. Er moeten nog een aantal paarden gepoetst worden dus dat moeten wij doen. Na het poetsen is het tijd voor ons eerste ritje op een paard. Spannend, want ik heb nog
nooit op een paard gereden! Na het oefenen aan een lijn maken we een rondje in de bak achter elkaar aan. Nu hebben we volgens de instructice genoeg ervaring om vanmiddag op paardensafari te gaan. Om 12.00 uur hebben we een korte uitleg over de communityprojecten waar ook het medische project onder valt. Om 13.00 uur lunch en om 14.00 uur de paardensafari. De paardensafari was super gaaf om te doen. Zebra's, olifanten, impala's, gnoe's en veel vogels gezien. Om 18.15 is er iedere dag een meeting met alle vrijwilligers om de dag van morgen te bespreken. Morgen hebben we kennismaking met de olifanten en slangen. Weer een spannende dag. Ik hoop dat ik vrijdag iets kan zien van de kliniek!

• 23 November 2016 - 21:55

Roos:

Hoi Maartje! Wat fijn dat je ons zo op de hoogte kan houden.
    Het klinkt goed, maar ook wel spannend met al die dieren!
    Ik hoop dat je snel kunt starten in de kliniek, want daar ben je natuurlijk voor naar Zimbabwe vertrokken. Gr Roos

• 23 November 2016 - 22:16

Kitty:

Hoi Maartje,
    wat hebben jullie al veel gedaan.
    En leuke spannende dingen met dieren. Ga je de eerste periode alleen avontuurlijke dingen ondernemen voordat je vrijwilligerswerk ga doen?
    (wat overigens ook avontuurlijk is denk ik)
    'Veel succes. groeten Kitty

• 23 November 2016 - 22:27

Marja Schumacher :

Hee Maartje,
    In een korte tijd alweer zoveel verhalen en ervaringen! Leuk om te lezen!! Nog een beetje een stijve kont vh paardrijden??
    Op naar Zaterdag, naar de kliniek! Succes verder en we houden je in de gaten!!;)
    Kus Marja

• 24 November 2016 - 06:27

Wim:

hoi maartje,

zeer leuke /leerzame kennismaking met het land!
    Klinkt allemaal niet verkeerd.
    het is leuk om dit allemaal zo te lezen van je.
    groetjes van wim

• 24 November 2016 - 08:41

Rinske :

Spannend allemaal maartje! Heel leuk om te lezen.

• 24 November 2016 - 14:16

Mary Dekker:

Hoi Maartje, wat spannend allemaal tussen die beesten, dat is best wel wennen.
    Maar leuk dat er nog meer vrijwilligers zijn.
    Veel plezier met werken in de kliniek.