De eerste week is alweer voorbij! - Reisverslag uit Gweru, Zimbabwe van Maartje Brink - WaarBenJij.nu De eerste week is alweer voorbij! - Reisverslag uit Gweru, Zimbabwe van Maartje Brink - WaarBenJij.nu

De eerste week is alweer voorbij!

Door: Maartje

Blijf op de hoogte en volg Maartje

27 November 2016 | Zimbabwe, Gweru

Donderdag 24 november
Om 6.25 uur verzamelen bij het meetingpoint om naar de olifanten te gaan. We moeten de verblijven schoonmaken, beter gezegd shit rapen, hier werden natuurlijk veel grappen gemaakt haha. Na het schoonmaken van de verblijven een stukje met de olifanten gewandeld en daarna ontbijt. Na het ontbijt hebben we de olifanten instructie. De verzorgers hebben de olifanten trucjes aangeleerd die ze aan ons showen. Heel leuk om dat te zien. Daarna zijn we op de olifanten gaan rijden door het park. Na het rijden met de olifanten hebben we een half uur over en omdat het zo warm is vandaag gaan we snel even naar het zwembad, de eerste keer dat we hier tijd voor hebben sinds we hier zijn. Na het zwemmen door naar de slangeintroductie. Ik weet nu welke slangen hier leven en wat je moet doen als je ze ziet of als ze je gebeten hebben. Ik hoop dat ik ze niet tegen ga komen ;) Na de lunch hebben we weer een wandeling met de leeuwen, we hebben geleerd waar je op moet letten tijdens een wandeling met de leeuwen en hoe hun interactie is met elkaar en met de mensen. Vandaag heb ik de leeuwen ook geaaid en naast ze gezeten. Na de wandeling met de leeuwen hebben we nog een wandeling met de olifanten  gedaan en daarna weer terug naar het park. Vanavond is er een nighting encounter. Je kunt dan met de auto achter de leeuwen aan wanneer zij aan het jagen zijn. Ik heb genoeg leeuwen gezien vandaag, het zijn nogsteeds niet mijn favoriete beesten dus ik sla over. Om 20.30 uur zijn degene die wel gegaan zijn terug en hebben geen aanval gezien, zijn hebben natuurlijk wel grote verhalen om ons jaloers te maken, maar ik heb dus niks gemist haha.

Vrijdag 25 november
Vanmorgen om 7.30 uur gestart met de communitymeeting. We hebben een korte uitleg gekregen van de verschillende  communityprojecten waar ook de kliniek onder valt. Daarna een schema voor de dag gemaakt. Op vrijdag is er alleen in de ochtend community. In de middag kun je helpen in de communityoffice of samen met de andere vrijwilligers iets ondernemen. In de ochtend ga ik naar de Mkoba Polyclinic en in de middag spelen we met z'n alleen een potje volleybal. Na de meeting om 8 uur ontbijt en om 8.30 uur klaarstaan om met de auto naar Mkoba te gaan. Dit is een van de townships rondom Gweru. We rijden via het Antelope Park naar Mkoba. Het park hebben we elke dag gezien tijdens de introductie en is erg mooi. Zodra je de hekken van het park achter je sluit kom je in de sloppenwijken terecht. Ik vond het best shockerend om te zien. Allemaal kleine hutjes met kapotte ramen. Kinderen die langs de straat lopen, volwassenen langs de weg. Mensen zittend in hun tuin met groente om te verkopen wachtend tot iemand iets bij ze koopt. Dan te bedenken dat veel van de medewerkers van Antelope Park hier ook wonen. De faciliteiten op het park zijn veel beter dan dat deze mensen in de sloppenwijk hebben. Nadat we de andere community vrijwilligers hadden afgezet bij de school waar zij gaan werken zijn we naar de Mkoba Polyclinic gereden. Daar hebben we een rondleiding gekregen. De Polyclinic is voor een groot deel ingericht als bevallingscentrum en babykliniek. Daarnaast komen er ook patiënten voor poliklinische behandelingen. Na de rondleiding begonnen we met het klaarmaken van medicatie, zodat dit uitgegeven kon worden aan de patiënten. Na het klaarmaken van de medicatie gaan we naar de babyafdeling. Moeders komen hier met hun baby's ter controle van gewicht en lengte. Na een korte uitleg heb ik samen met Emma, de andere medische vrijwilliger de controles bij de baby's/peuters van 5 maanden - 33 maanden gedaan. Volgende week meer polyclinic en dan ook naar de Mkoba clinic, een groter ziekenhuis. Terug op het park hebben we lunch en daarna spelen we volleybal. Hierna diner en een gezellige avond in de bar.

Zaterdag 26 november
Om 8 uur gestart met het ontbijt. Daarna vertrokken we om 9 uur naar Gweru. Wederom  door de sloppenwijken Mkoba. We zijn onderweg een aantal keer gestopt om locals mee te nemen in onze auto. De chauffeur was een medewerker van het Antelope Park, maar woont denk ik in Mkoba en wist precies waar de locals er weer uit wilde. Het Antelope Park is toeristisch maar de sloppenwijken en Gweru niet. Er staan veel oude gebouwen langs de weg, alle kinderen zwaaien enthousiast wanneer je langs komt en de mensen in de stad kijken je aan omdat je blank bent, maar 1% van de inwoners hier is blank. Het voelde alsof we een attractie waren. In de stad hadden we ruim een uur de tijd om de bednodigde boodschapoen te doen. Snel door de stad heen gelopen. Het verkeer is een grote chaos, dus opletten dat je niet aangereden wordt wanneer je de straat oversteekt. Na de stad naar een weeshuis van een van de communityprojecten gegaan. Daar een rondleiding gehad en cricket gespeeld met de kinderen. Het regende bijna de hele dag vandaag. Elke zaterdagmiddag is er polocross, we waren van plan daarbij te gaan kijken, maar dat ging niet door vanwege de regen dus een middagje relaxen. 's Avonds hadden we een Afrikaanse cultuuravond. De winst van deze avond gaat naar een school in Mkoba die nu in aanbouw is. In groepen hebben we een eetcompetitie gedaan met veel voorkomend Afrikaans eten. O.a. fruit wat goed te eten was, maar ook termieten en wormen. Het was een gezellige avond met alle vrijwilligers en staf.

Zondag 27 november
Vandaag wederom om 8 uur ontbijt. Het ontbijt is elke dag om 8 uur, dus uitslapen is er niet bij deze weken. Vandaag staat er niets op het programma, dus een dag relaxen, ook wel lekker na de drukke dagen van afgelopen week. Het is jammer dat het bewolkt is en af en toe regent, maar we hebben het gezellig met z'n allen.

• 27 November 2016 - 17:17

Jose:

Ha Maartje, ik heb vanochtend nog aan je gedacht!
    Vroege dienst ;-) watzalMaartjedoen!?

• 27 November 2016 - 19:02

Vivi :

Hallo Maartje,
    Wat leuk om je reisverslag te lezen. Wij genieten ervan. We kunnen ons ook een beetje de situatie voorstellen. De tijd vliegt voorbij. Geniet ervan. Liefs Vivi en Wim

• 28 November 2016 - 00:02

Kees:

Een mooi verslag Maartje !!! het verschil tussen hij wij wonen en de mensen daar is dus heel er groot. En met die regen zal het nog wel lekken ook denk ik.
    Ik wens je een goede werk week toe, en kijk weer uit naar je volgende verslag want daar ben je toch wel een KEI in.
    lieve groetjes pap

• 28 November 2016 - 11:32

Gemma:

hoi Maartje,
    leuk om je eerste week verslag te lezen,
    al heel wat gezien, geniet ervan, dit nemen ze je niet meer af.
    lieve groet, Gemma en Hans

• 03 December 2016 - 05:52

Annelies Jonker:

Hoi Maartje,
    Leuk om te lezen, veel gezien al en meegemaakt! Lijkt mij een enorme cultuurshock, blijf vooral schrijven! lees het met interesse,

Groeten vanuit Unit 1 West Nachtdienst
    Annelies