De laatste week en nu al weer op weg naar huis - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Maartje Brink - WaarBenJij.nu De laatste week en nu al weer op weg naar huis - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Maartje Brink - WaarBenJij.nu

De laatste week en nu al weer op weg naar huis

Door: Maartje

Blijf op de hoogte en volg Maartje

19 December 2016 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Maandag 12 december
Vanmorgen de ochtend in de kliniek. Eerst baby's gewogen en daarna geholpen in de baby- en familyplaningkliniek. Kinderen vaccineren, zwangere vrouwen tetanusinjecties geven en de prikpil zetten. Net op het moment dat ik het zelf mocht doen, na de Afrikaanse structuur geleerd te hebben, moesten we gaan helaas. Hopelijk morgen een nieuwe kans! We hebben geprobeerd de patiënt met de hoge bloeddruk te vinden in Mkoba. We hebben het adres dat de patiënt opgegeven had gevonden, maar helaas woonde hij daar niet. De vrouw die we spraken gaf aan dat de patiënt dit adres alleen gebruikt als hij naar het ziekenhuis moet. Hij leeft ergens zonder adres. Ze heeft de patiënt ong 1-2 weken terug nog gezien met bloedneuzen, maar kan ons niet vertellen waar we hem kunnen vinden. Terug in de kliniek werd ons gevraagd of we een vrouw van 31 jaar wilde helpen die al 14 jaar pijn in de buik heeft, vermoedelijk endometriosis heeft en daarvoor een laproscopie moet ondergaan, maar daar geen geld voor heeft. We gaan kijken wat we voor haar kunnen betekenen. Vanmiddag konden we niet naar de kliniek, omdat er geen vervoer was dus wat werk in de communityoffice gedaan en rapportagevellen bedacht zodat alle vrijwilligers in de toekomst makkelijk kunnen rapporteren wat ze doen op een dag. We hadden de halve middag geen stroom dus dat werkt niet echt makkelijk. Vanaf het eind van de middag stortregende het, net als de laatste paar dagen helaas.

Dinsdag 13 december
Het plan is om vandaag de hele dag naar de kliniek te gaan. Vandaag een rustige dag in de kliniek, waarschijnlijk vanwege het weer. Sinds zondag is er veel regen, als het regent komen de patienten nauwelijks naar de kliniek. Eerst de controles van de zwangere vrouwen gedaan, geholpen met het wegen en meten van de baby's, daarna naar de babykliniek. De verpleger daar had een kater dus die was het meeste van de tijd in een andere kamer om zijn roes uit te slapen. Ik heb daardoor vaccinaties en de prikpil kunnen gegeven en recepten voor anti conceptie voorgeschreven. Hierna meegekeken op de wondpoli. De patiënten moeten hun eigen verbandmaterialen en betadine meenemen als ze in de kliniek komen. Het oude verbandmiddel (wat onder de bloedresten zit) wordt niet weggegooid, maar door de verpleegkundige gewassen en hergebruikt door de kliniek of weer meegegeven aan de patiënt zodat die het thuis kan wassen en opnieuw kan gebruiken bij de volgende verbandwissel. Daarna nog wat labuitslagen in statussen gedaan. We hebben vandaag contact gehad met de vrouw met de endometriosis. Het was niet telefonisch te achterhalen hoeveel de laproscopie zou gaan kosten dus we hebben de vrouw 2 dollar gedoneerd zodat ze naar het ziekenhuis kon gaan om te vragen hoeveel de laproscopie kost. Uiteindelijk bleek dat dit alleen in een privékliniek kan plaatsvinden en dat dit ruim 1400 dollar gaat kosten. Dit is een behoorlijk bedrag. Daarom hebben we ervoor gekozen om morgen te kijken of ze andere medicatie kan krijgen voor haar klachten.
Vandaag ook gesproken met een vrouw waarvan haar man een auto ongeluk gehad heeft en verlamd is van zijn borst tot zijn tenen. De vrouw verzorgd hem thuis, maar door de zorg voor haar man is ze niet in staat geld te verdienen. We gaan haar morgen bezoeken met wat eten en medische artikelen voor haar man, zodat we kunnen kijken hoe we haar en haar man in de toekomst kunnen helpen. ''s middags met het public transport naar de stad om de spullen voor morgen te kopen. Wat een ervaring om met het openbaar vervoer te reizen hier. 4 personen in één rij op de bank, waar eigenlijk plek is voor 3 en 4 rijen in het busje, net zolang rondjes rijden totdat het busje vol is voordat hij vertrekt naar de stad.
Vandaag injectiematerialen gedoneerd aan de kliniek. Ze waren er super blij mee omdat ze bijna niks meer hadden en de patiënten moesten gaan vragen hun eigen naalden mee te brengen als ze een injectie moesten krijgen.

Woensdag 14 december
Degene die normaal community doen gingen vandaag naar de Polyclinic omdat de scholen vakantie hebben en ze niet naar Julenna school konden voor het verplaatsen van rivierzand voor een nieuw schoolgebouw daar door het weer. We hebben de anderen uitgelegd wat ze konden doen in de kliniek en zijn daarna naar Mkoba 1 gegaan.  Daar ook wat injectiematerialen gedoneerd waar ze weer erg blij mee waren. Hierna pillen geteld en in zakjes gedaan en daarna op huisbezoek. We gingen eerst naar de man die verlamd is door een auto ongeluk in 1997. Zijn vrouw zorgt volledig voor hem. Ze hebben geen inkomen, omdat de man de kostwinner was vóór zijn ongeluk. Hierna had hij zoveel zorg nodig dat zijn vrouw niet kon werken. 3 jaar na het ongeluk hebben ze een tuckshop (kleine winkel langs de weg) geschonken gekregen, maar dat mocht uiteindelijk niet van de gemeente. Na veel strubbels hebben ze de tuckshop wel kunnen houden en er een tijdje in gewerkt, maar toen de economie slechter werd in Zimbabwe konden ze geen spullen meer kopen om in de tuckshop te verkopen. Nu verhuren ze de tuckshop om nog wat inkomen te hebben, omdat ze geen geld hebben om spullen te kopen. We hebben voedsel (meel, zonnebloemolie, melk) katheters en handschoenen gedoneerd. De man vertelde dat hij 5-6 keer per dag gekathetetiseerd moet worden en dat ze minimaal een week met een katheter doen. Ze hebben nu weinig geld dus gebruiken ze de katheter soms wel 2-4 weken. Ze maken hem schoon met gekookt water voor het volgende gebruik. Daarna naar een tweeling. Twee meiden van 9 maanden waarvan de moeder is overleden tijdens de geboorte. Ze wonen nu bij hun tante. We hebben ze babymelk gedoneerd met ze gespeeld en ze gevoed. 's Middags een PowerPoint gemaakt voor de nieuwe vrijwilligers, omdat wij denken dat er van tevoren meer uitleg kan komen aan de vrijwilligers over de verschillende dingen die je kunt doen in de kliniek.

Donderdag 15 december 2016
Vanmorgen gestart in de babykliniek om te vaccineren. De mevrouw van de endometriosis kwam vanmorgen terug in de kliniek. Ik heb met de verplegers daar overlegd of het een optie zou zijn om haar de pil voor te schrijven. Hormonen kunnen de groei van de endometriosis vertragen en de pijn verminderen. Ze vonden het gek, want de pil wordt toch alleen maar gegeven ter preventie van zwanger worden, maar ze stemden ermee in. Ik heb de medicatie voorgeschreven voor de vrouw. Nog steeds bijzonder om te zien dat dat allemaal mag en kan hier. Ik hoop dat het haar gaat helpen. Daarna geholpen op de wondpoli. Ze verbinden hier alle diepe wonden met katoenen watten die in de wond gaan met wat betadine. Een ramp om de watten weer uit de wond te krijgen natuurlijk. Heel schrijnend om te zien. Alle mensen moeten hun eigen verbandmiddelen mee nemen. Ze hebben vaak in totaal twee rolletjes verband, zodat de ene gebruikt kan worden en de oude thuis uitgewassen kan worden om de volgende dag weer hergebruikt te worden. Soms zijn er mensen die geen twee verbanden hebben, waarbij je het oude verband dan weer opnieuw moet gebruiken. Vanmiddag weer twee bevallingen in de kliniek. Helaas niet mee kunnen kijken, omdat er beoordelingen waren in de kliniek. Een soort van audits, dus de beoordelaars moesten meekijken bij de bevallingen. Wel geholpen bij het wegen, de hoofdomtrek, de lengte en het aankleden van de baby's. Op het moment dat ik vanavond binnen kwam lag de hele kamer bezaaid met insecten, zowel dood als levend en lag er bloed op de vloer. Een van de twee meiden had muggenspray op de lamp gespoten, omdat er heel veel insecten waren. Dit heeft gewerkt want de meeste insecten waren nu dood. Daarna was haar spray bijna op en wilde ze het open maken met een zakmes. Hierbij heeft ze zichzelf geraakt met het mes. De afgelopen weken al meerdere doorns uit handen en voeten gehaald en nu mijn kamergenootje verbonden.

Vrijdag 16 december 2016
Vandaag de laatste dag van het vrijwilligerswerk in de kliniek. We gaan naar de grote kliniek in plaats van naar de kleine kliniek, in de hoop dat we nog een geboorte kunnen zien. Geen geboorte gezien vandaag, maar wel veel baby's gewogen en een wond verzorgd. Na het verzorgen van de wond vroeg de vrouw of ik er morgen weer was. Ze vond het erg jammer dat vandaag mijn laatste dag in de kliniek was. Daarna gezocht naar bloeddrukmeters die afgelopen jaar gedoneerd zijn maar niet gebruiken worden in de kliniek, omdat ze volgens de medewerkers niet goed werken. Er is maar 1 werkende bloeddrukmeter in de kliniek aanwezig, welke soms een verkeerde hartslag aangeeft. Helaas waren er van de 4 gedoneerde bloeddrukmeters maar 1 te vinden welke echt kapot was. Ze gaan verder zoeken naar de andere bloeddrukmeters. Ik hoop dat ze ze vinden. Hierna naar het jongensweeshuis om de andere community vrijwilligers op te halen. Er was een kerstfeest vandaag. Nog even geholpen met het uitdelen van de lunch en de kersttaart. Vanmiddag een presentatie van mr. Jones een van de mensen die hier werkt over de historie van Zimbabwe. Heel interessant.

Zaterdag 17 december 2016
Vanmorgen naar de stad en het weeshuis en vanmiddag een boose cruise door het park. Weer veel dieren gezien en gelachen met z'n allen.

Zondag 18 december 2016
Vanmorgen nog een ritje gemaakt op de olifanten met mijn roommates. Foto's gedeeld en begonnen met inpakken. Vanmiddag gekeken bij polocross en de rest van mijn spullen gepakt.

Maandag 19 december 2016
Vanmorgen om 07.30 uur vertrokken vanaf het Antelope Park naar Bulawayo airport. Goede vlucht gehad naar Johannesburg. Daar met de andere vrijwilligers nog wat gedronken tot de eerste gingen boarden voor hun volgende vlucht. Nu in een luxe lounge met veel eten en drinken, wachten tot mijn vliegtuig vertrekt. Morgenochtend ben ik alweer terug op Nederlandse bodem! De tijd is omgevlogen en ik heb super veel geleerd in Zimbabwe over de cultuur en de (medische) zorg in Zimbabwe, maar ook over mijzelf. Het is een reis om nooit te vergeten en met goede herinneringen weer terug te gaan naar Nederland. Bedankt voor het volgen en de reacties! Tot snel!

• 19 December 2016 - 20:58

Marja Schumacher :

Hee Maartje.....
    Wat vliegt de tijd!! Maar je neemt veel ervaringen, indrukken en natuurlijk kostbare herinneringen mee terug naar Nederland!
    Goede reis en tot snel!
    Xx Marja

• 19 December 2016 - 21:08

Denise:

Wat een verhalen en wat een verschil met hier. Ik ben zo benieuwd naar alles wat je hebt meegemaakt!
    Goede reis voor straks en tot snel! X

• 19 December 2016 - 23:30

Kees:

nog een nachtje vliegen en je bent er weer . voor 10 uur ben je weer op Nederlandse bodem !!!!

• 20 December 2016 - 08:56

José :

Fijn dat jij ook daar veel van jezelf hebt gegeven.
    Jij bent een mooi mens!

Welkom thuis en fijne feestdagen.